Nieuws

Hoe maakt u uw bedrijfspand toegankelijk voor iedereen?

06/10/2022

Als u wilt dat uw bedrijfspand toegankelijk is voor iedereen, zijn er verschillende aanpassingen die u kunt doen. Zo kunt u een rolstoellift installeren of zorgen voor een speciale parkeerplaats en aangepaste toiletten voor mindervalide bezoekers. Dit zijn essentiële aanpassingen, maar het is niet genoeg. In een volledig toegankelijk bedrijfspand worden alle obstakels weggehaald zodat iedereen er gebruik van kan maken, ondanks spierkracht, zicht, gehoor of mentale capaciteit. Ondanks dat het moeilijk is om uw bedrijf 100% toegankelijk te maken, is het wel de moeite waard om uw best te doen om de toegang voor uw klanten te vergemakkelijken, zowel vanuit een menselijk als een zakelijk perspectief.

 

Waarom uw bedrijfspand toegankelijk maken?

Volgens de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) leven meer dan een miljard mensen, oftewel 15% van de wereldbevolking, met een vorm van een handicap. 15% van de wereldbevolking is een aanzienlijk aantal, wat op zijn beurt betekent dat mensen met een handicap waarschijnlijk een aanzienlijk deel van uw klantenbestand vormt.

Bovendien is toegankelijkheid opgenomen als één van de grondrechten in de Bill of Human Rights.Gebouwen, producten, diensten en activiteiten moeten voor iedereen beschikbaar zijn, zodat iedereen, ongeacht zijn handicap, zo volledig en comfortabel mogelijk kan leven. Het is dus niet de vraag waarom u uw bedrijfspand toegankelijk gaat maken, maar wanneer u dit gaat doen.

Ons advies in deze blog helpt u op weg om uw bedrijfspand toegankelijker, en daarmee gastvrijer, voor al uw klanten te maken.

 

Gemakkelijke toegang tot de ingang

De ingang van uw pand moet duidelijk aangegeven staan en eenvoudig toegankelijk zijn. De ruimte voor het pand moet een  vlakke ondergrond hebben en zonder obstakels zijn. Als de grond schuin is, of als u een oprijplaat moet installeren, mag de helling niet meer dan 1:12 (of 8,33%) zijn. Het pad en de toegangsdeur moeten ook breed genoeg zijn voor rolstoelen, bij voorkeur 900 mm breed, of zelfs 1200 mm wanneer uw bezoeker de rolstoel moet draaien om het gebouw te betreden. Als u wilt dat twee rolstoelen tegelijkertijd het bedrijfspand kunnen betreden, is een openingsbreedte van minimaal 1800-2000 mm vereist.

Automatische schuifdeuren met bewegingssensoren of een klassieke, enkel scharnierende deur met elektrische deuropeners vergemakkelijken de toegang voor mensen met een  rolstoel of rollator. Enkel scharnierende deuren met automatische deuropeners kunnen ook worden uitgerust met een activeringsknop die verder van de deur wordt geplaatst, waardoor een veilige afstand tussen de rolstoelgebruiker en de deur wordt gecreëerd wanneer de deur wordt geopend.

Om het voor slechtzienden gemakkelijker te maken om uw ingang te vinden, moet u ervoor zorgen dat zowel het pad als de ingang duidelijk zijn aangegeven. Dit bij voorkeur in een contrasterende kleur. De kleur hoeft echter niet helder te zijn: het kan ook een contrast zijn van neutrale kleuren zoals wit en donkergrijs. Een andere oplossing om de toegankelijkheid te verbeteren, is om het pad naar de ingang met tactiele bestrating te bestraten.

Tactiele bestrating in een contrasterende gele kleur helpt mensen met gezichtsverlies om hen de weg te wijzen.

 

Alle verdiepingen toegankelijk

U wilt uw bezoekers graag op meerdere verdiepingen ontvangen. Bezoekers moeten soms verspreid op meerdere verdiepingen zijn. Voor slechtziende bezoekers zorgt u  ervoor dat u tactiele tegels aan de onder- en bovenkant van de trap plaatst en dat er contrasterende trapneuzen zijn geplaatst.

Daarnaast is een platformlift een handige oplossing om alle verdiepingen toegankelijk te maken voor mensen die rolstoelen, rollators, krukken of wandelstokken gebruiken. Ook is een platformlift voor ouders met kinderen in kinderwagens de beste oplossing om van verdieping te wisselen. Er zijn verschillende type liften, zoals platform– en cabineliften. Het lijkt misschien een dure investering, maar het zal veel bezoekers helpen binnen uw bedrijfspand. Ook kan een platformlift uw medewerkers helpen bij het vervoeren van zware goederen tussen verdiepingen.

Deze platformlift biedt een oplossing voor gemakkelijke toegang tot alle verdiepingen, met minimale aanpassingen.

 

Makkelijke navigatie

Er zijn een aantal aanpassingen die u kunt doorvoeren om de navigatie binnen uw bedrijfspand makkelijker te maken.

  • Maak uw gangpaden vrij van onnodige obstakels en plaats meubels en planten tegen de muren;
  • Zorg ervoor dat alle deuropeningen breed genoeg zijn (bij voorkeur 900 mm of breder);
  • Verwijder drempels om het risico op struikelen en vallen van bezoekers te verminderen;
  • Zorg ervoor dat alle rechte delen van uw gangpaden minstens 900 mm breed zijn en op elk keerpunt minstens 1200 mm;
  • Gebruik bewegwijzering met een hoog contrast, grote tekst en duidelijke symbolen voor trappen, uitgangen, liften en toiletten. Waar mogelijk moet belangrijke informatie worden aangevuld met braille;
  • Zorg ervoor dat er voldoende licht is in alle klantruimtes van uw pand (receptie 300 LUX, circulatieruimtes 100 LUX, hellingbanen en trappenhuizen 150 LUX).

Bovenstaand advies is algemeen. Om ervoor te zorgen dat u uw lokale toegankelijkheidsvoorschriften volgt en de beste oplossingen voor uw bedrijf en klanten vindt, is het altijd een goed idee om contact op te nemen met een consultant voor toegankelijkheid van gebouwen.

Trap Bedrijfspand Toegankelijk

Een trap met contrast kan er ook elegant uitzien.

 

Leer uw collega’s meer over toegankelijkheid

Ten slotte is het van belang om uw collega’s training te geven over hoe u klanten met verschillende soorten handicaps kunt verwelkomen en helpen. Leerzame cursussen worden vaak aangeboden door nationale of lokale verenigingen voor gehandicapten en er zijn ook online cursussen. Training zal uw personeel zelfverzekerder en comfortabeler maken in het ondersteunen van allerlei klantbehoeften en uw algehele klantenservice verbeteren.

Hier zijn een paar eerste tips:

  • Vraag het altijd voordat u hulp aanbiedt. Mensen met een beperking hebben vaak hun eigen oplossingen en manieren om dingen te doen;
  • Zorg ervoor dat u uw klant begroet en verlaat hen op een manier die is aangepast aan hun zicht- of gehoorcapaciteit;
  • Raak nooit apparatuur zoals wandelstokken of rolstoelen aan zonder toestemming;
  • Als u een langer gesprek moet voeren met een persoon die een rolstoel gebruikt, overweeg dan om een plek te vinden om te gaan zitten en te praten, zodat u oogcontact kunt maken op hetzelfde niveau;
  • Wanneer u een klant benadert met gezichtsverlies, zorg er dan altijd voor dat u uw naam en functie duidelijk vermeldt;
  • Als een klant zichzelf identificeert als slechthorend, zorg er dan voor dat u zich in een goed verlichte ruimte bevindt waar ze uw gezicht kunnen zien en uw lippen kunnen lezen;
  • Klanten met leerstoornissen hebben mogelijk meer tijd nodig om vragen en informatie te verwerken, dus wees geduldig en laat ze hun tijd nemen. Herformuleer of gebruik desnoods andere woorden;
  • Ga er nooit vanuit dat een persoon met een spraak- of taalstoornis u niet begrijpt. Probeer vragen te stellen die met “ja” of “nee” kunnen worden beantwoord en vat regelmatig samen wat uw klant zegt om ervoor te zorgen dat u het goed hebt begrepen, maar onderbreek nooit.

Training toegankelijkheid bedrijfspand

Training zal uw personeel zelfverzekerder en comfortabeler maken in het ondersteunen van alle behoeften van de klant.

 

Wanneer gaat u uw bedrijfspand toegankelijk maken voor iedereen? Onze liften kunnen hier goed bij helpen!

Bekijk onze liften    Neem contact op met onze adviseurs

 

Share
Blijf op de hoogte

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen?

Meld u dan nu aan voor onze digitale nieuwsbrief!

Inschrijven nieuwsbrief