In deze blog delen wij een ervaring van collega Ben van Duuren. In het dagelijks leven is hij Finance Director bij Aesy Liften, maar nu loopt hij een tweedaagse snuffelstage bij onze afdeling montage. Deze ervaring heeft Ben vastgelegd in een blog. Naast meer leren over het werk van een collega heeft deze ervaring Ben een belangrijk inzicht opgeleverd. Benieuwd hiernaar? Lees gauw verder.
Twee dagen op snuffelstage met montage monteur Marcel
Op 5 augustus is het zover. Na ruim 2,5 jaar met name interne processen te helpen stroomlijnen ga ik eindelijk op snuffelstage bij onze afdeling montage. Ik ga mee met een monteur van onze liften. In dit geval een huislift van de begane grond naar de eerste verdieping. De eigenaar van de woning heeft jarenlang fysieke arbeid verricht en met name traplopen wordt steeds meer een probleem. Verhuizen is geen optie en ik kan aan meneer en mevrouw merken dat daar meerdere gesprekken over zijn geweest. Terplekke spreek ik af met Marcel, één van onze eerste monteurs en 2 dagen help ik hem mee en neem ik kennis van zijn vak.
Bij het huis aangekomen staat de transporteur van Continent op de stoep met 2 uitpakkers. De gastvrijheid is groot en na een bak koffie gaan zowel Marcel als de uitpakkers aan de gang. Ik merk dat ze exact van elkaar weten wat er van ze wordt verwacht. Er vindt overleg plaats tussen de uitpakkers en eerste monteur, over waar hij welke onderdelen wenst. In de tussentijd heeft Marcel kennisgenomen van de situatie en een plan gemaakt in welke volgorde de onderdelen moeten worden gemaakt. Op aanwijzing van hem mag ik boren, popnagelen (is dat een werkwoord?) en zagen. Uiteraard ruimen we tussendoor op, want een schone werkvloer zorgt voor een efficiënter en effectiever montage proces en – belangrijker nog – voor een veilige omgeving.
Gedurende het montage proces maak ik aantekeningen van mijn observaties en deel deze met Marcel. Hierdoor komen interessante gesprekken op gang en ideeën worden door Marcel en mij geopperd over hoe we een aantal zaken nog beter kunnen organiseren. Vrijdag einde middag wordt de lift zonder opleverpunten opgeleverd. Klant tevreden en wij tevreden.
Eindconclusie na 2 dagen
85% van Marcel zijn dagindeling voldoet aan mijn verwachting. Het meest interessante voor mij zit hem in de 15%. Een deel hiervan heeft met mijn verwachtingen te maken en geeft mij een beter inzicht in het montage proces. Monteren is een vak en laser is een belangrijk middel om de lift waterpas op te leveren. Daarnaast gaan we op basis van de gezamenlijke ideeën van Marcel en mij kijken waar we kleine dingen kunnen aanpassen om de klanttevredenheid verder te vergroten.
Los van de inhoud merk ik dat – in zijn algemeenheid – interesse tonen in elkaars werk voor een beter begrip over en weer zorgt. Het fundament van commitment wordt door deze interesse verstevigd en een holistische kijk op alleen je eigen werkzaamheden zal wegvallen. Ik kan het iedereen aanraden om dit te doen en je open te stellen voor wat je collega beweegt. Laat de collega’s van sales een dag meelopen met de collega’s van montage, laat servicemonteurs meelopen met de bonnensluiter op kantoor en zo kan ik nog wel even doorgaan. Iedere discipline is de moeite waard om je in te verdiepen. Onbekend is onbemind. Er moet meer bemind worden.
P.S. @Marcel, dank voor je inzichten. Je bent een fantastische professional en een prima vertegenwoordiger van Aesy Liften!
Jij bedankt!
Op onze beurt bedanken wij Ben voor zijn enthousiaste en inspirerende bijdrage. Erg leuk om te lezen hoe je deze tweedaagse stage bij de afdeling montage ervaren hebt. Bedankt voor het delen van je waardevolle inzichten.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een lift in uw huis? Vul het contactformulier in via deze link en wij nemen spoedig contact met u op.